vrijdag 11 mei 2007

Een sexy heilige

EEN SEXY HEILIGE

Drie kilometer boven Barcelona, in een Boeing 737 stelde hij zich aan mij voor. Ik ben Jordy zei hij in het engels met een catalaans accent. Vernoemd naar de patroonheilige van Barcelona een sexy heilige, eentje met passie, die de draak wist te verslaan. Meer held als heilige. Als je ergens op de wereld, iemand met de naam Jordy tegenkomt, dan kun je er zeker van zijn, dat hij uit Catalonie komt. Als zijn naamdag gevierd wordt, dan geeft iedereen in Barcelona, aan iemand waarvan die houdt een roos en een boek.
Dat van heilig en sexy, dat intrigeerde mij. Zo had ik ze nog nooit bekeken. Toen ik later in de basiliek van Barcelona liep, bleef ik toch wat langer naar hun afbeeldingen kijken, St.Pancratius, St. Jozef,St. Petrus en vele anderen, maar ik vond er weinig opwindends aan.. Ze waren zo naar boven gericht, zo weinig fysiek. Maar St. Jordy maakte het verschil, hij zag er lekker strak uit. Een zwart harnas en met een stevige lans de draak doorborend. Zo leek hij wel op Aragorn uit de ban van de ring. Hoe werkt dat toch met afbeeldingen, dacht ik. Het begint met je eerste agenda op de middelbare school. Je neemt diegene met de meest spannende plaatjes. En als je een aantal jaren verder bent dan worden die spannende plaatjes overal uitvergroot. De ene week, zie je Johny Heitinga tussen damesbillen met sloggies zijn geld als voetballer verdienen. En de volgende week zie je Inge de Bruin met lingerie van C en A haar inkomen verbeteren. Je moet geprikkeld worden is de slogan van deze tijd. Maar in het advies van mijn psychiater, stond juist, dat ik een prikkelarme omgeving voor mijn ADHD-kind moest zoeken. Ik denk, dat ik toch maar ga aankloppen bij de abdij van Egmond. Met genoeg lege plekken voor een nieuw soort heiligen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wederom een mooi verhaal. We komen je wel opzoeken in de abdij van Egmond. ;-)