zondag 20 mei 2007

dagpauwoogvlinder

De dagpauwoogvlinder zat wat aan zijn vleugels te poetsen, toen het lieveheersbeestje naast hem neerstreek.
Weet je waar ik de laatste tijd zo’n last van heb, zei de vlinder tegen het lieveheersbeestje, “ik kan niet treuzelen”,
Wat is dat dan ‘treuzelen”, zei het lieveheersbeestje.
Tja, hoe kan ik je dat zo duidelijk mogelijk uitleggen, zei de vlinder, terwijl ze doorging met poetsen.
Misschien weet de mier, hoe ik je dat kan uitleggen.
En ze gingen naar de mier, die juist druk bezig was haar huis op te ruimen.
Dag mier, zei de vlinder, kun jij aan het lieveheersbeestje uitleggen wat treuzelen is.
Daar heb ik nu geen tijd voor, zei de mier,
Misschien kun je het aan de mol vragen.
En de vlinder ging met het lieveheersbeestje naar de mol, die net een gang aan het uitgraven was, om dichter bij de wortels te kunnen komen.
De vlinder boog zijn hoofd in de gang en riep naar de mol, hallo mol, zou jij aan het lieveheersbeestje kunnen uitleggen wat treuzelen is.
Daar heb ik nu geen tijd voor, zei de mol, want anders stort mijn gang in.
Maar misschien weet de pad het wel.
En zo ging de vlinder met het lieveheersbeestje naar de vijver, waar de pad doodstil tussen de waterlelies lag.
Hallo pad, riep de vlinder, zou jij aan het lieveheersbeestje kunnen uitleggen wat treuzelen is.
Nee, zei de pad, nu niet, want ik ben juist bezig mijn aandacht te richten op mijn avondmaaltijd, die steeds dichterbij komt.
Maar misschien kun je het aan de vijver vragen, als het helemaal stil is.
De vlinder en het lieveheersbeestje gingen voor de vijver staan en wachtten tot het wateroppervlak spiegelglad was.
De vlinder boog voorover naar de vijver en zag hoe mooi ze was en hoe mooi ze haar vleugels gepoetst had.
En ze vroeg aan de vijver, kun jij zo duidelijk mogelijk uitleggen wat treuzelen is en wanneer dat gebeurt en wie er dan bij zijn en wat je dan doet, of je dan langzaam of snel bent en of iedereen het kan, of vlinders juist niet.
Maar de vijver zei niets terug en de vlinder zei tegen het lieveheersbeestje, ik begin nu te aarzelen of we nog moeten wachten op antwoord.
Wat is aarzelen, vroeg het lieveheersbeestje, is dat iets dat we aan iedereen moeten vragen.
De vlinder zuchtte en vouwde haar vleugels dicht.
En verder de beste wensen voor 2005 van Aad Tijssens, auteur en Ankie Hoogza

Geen opmerkingen: